آیا بافتن مو خیس ضرر دارد؟

آیا بافتن مو کوتاه ضرر دارد؟

بافتن مو روشی برای حالت دادن به موهاست که قدمت آن به 500 سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد؛ اما هنوز هم جزء محبوب‌ترین مدل‌ها به حساب می‌آید. این روش به ابزار یا شرایط خاصی نیاز ندارد؛ با این حال این سوال همواره وجود دارد که آیا بافتن موهای خیس ایرادی دارد؟ در این مقاله از سالن زیبایی رها طحانی می‌خواهیم به طور کامل به این سوال پاسخ دهیم.

نتایج تحقیقات درباره بافتن موی خیس

بر اساس تحقیقاتی که توسط آکادمی پوست آمریکا انجام شده است، شما باید موهای خود را فقط زمانی که خشک هستند، حالت داده و ببافید. چرا که موهای خیس شکننده بوده و بافتن می‌تواند آسیب‌های زیادی به آن‌ها وارد کند. پس وقتی نوبت به بافتن می‌رسد، خشک کردن موها قبل از انجام این کار مطمئن‌ترین گزینه برای داشتن موهایی ابریشمی و سالم است. اما چرا بافتن موهای خیس ضرر دارد؟

علت بافتن موها در زمان خشک بودن

اگر توجه داشته باشید می‌بینید که دست‌کاری موهای خشک آسان بوده و در این حالت هیچ نیازی به جمع کردن و پیچاندن رشته‌های خیس و سنگین مو نیست. زمانی که مو در حالت خشک قرار دارد، در قوی‌ترین حالت خود است؛ همین موضوع باعث می‌شود در هنگام بافتن، مو محکم‌تر نگه داشته شود.

علت بافتن موها در زمان خشک بودن

در مقایسه این نوع حالت مو با حالت مرطوب، می‌توان گفت که موی خشک حالت اولیه خود را حفظ خواهد کرد؛ چرا که ساختار مو و پیوندهای شیمیایی بین پروتئین‌های آن در حالت خشک، مو را بدون هیچ آسیبی، محکم‌تر نگه می‌دارند.

همچنین بخوانید: آیا بافتن مو باعث رشد مو می شود

مضرات بافتن موی خیس

در ادامه برای این که به طور دقیق بفهمید چرا بافتن موی خیس ضرر دارد تعدادی از عوارض انجام این کار را به طور کامل برایتان شرح داده‌ایم که عبارت‌اند از:

ریزش مو

یکی از عوارض بافتن موی خیس، ریزش مو است. ساقه موهای ما زمانی که مو خیس است، ضعیف‌تر شده و بیشتر در معرض آسیب قرار دارند. بر اساس تحقیقات، حدود ۴۵ درصد آب جذب مو می‌شود و وزن آن را حدود ۱۲ تا ۱۸ درصد افزایش خواهد داد. همین موضوع سبب شده تا موها نسبت به حالت خشک سنگین‌تر و ضعیف‌تر شده و تورم ساقه یا قسمت قابل مشاهده مو را به دنبال دارد که ریزش یکی از عوارض آن است.

ریزش مو از مضرات بافتن موی خیس

صرف نیروی بیشتر برای بافتن موی خیس

وقتی می‌پرسید که چرا بافتن موی خیس ضرر دارد باید نگاهی به فرایند شانه کردن این موها بیندازید. شانه کردن موهای خیس برای بافتن آن‌ها نه‌ تنها هیچ سودی ندارد، بلکه تنها باعث کشیدگی تارهای مو و در هم شکستنشان خواهد شد که این را می‌توان یکی از مضرات بافتن موهای خیس دانست. در ۸۰ درصد از مواقع، شکستگی تارهای مو و ضعیف شدن آنها، به دلیل بافت‌های محکمی است که در حالت خیس بر روی مو اجرا شده‌اند.

افزایش موخوره در موها

شانه کردن و بافتن موهای خیس منجر به شکستگی مو می‌شود. ساختارهای پروتئینی که در مو وجود دارند معمولا توسط پیوندهای هیدروژنی و دی سولفیدی کنار هم نگه داشته می‌شوند. بر اساس گفته‌های محققان پیوند بین هیدروژن و آب ضعیف است؛ به همین خاطر پروتئین کراتین مو با خیس شدن مو کمی تغییر می‌کند. این تغییرات در خواص موی خیس می‌تواند منجر به شکستگی بیشتر، به خصوص در بخش بلند مو و ایجاد موخوره در آن‌ها شود.

ریزش مو از مضرات بافتن موی خیس

جذب بیشتر آلودگی‌ها توسط لایه داخلی موی خیس

وقتی موهای خیس را شانه می‌کنید یا می‌بافید، در واقع لایه داخلی آن را در معرض ترکیبات مختلفی مثل هوا یا سایر مواد آلوده کننده قرار خواهید داد. این موضوع می‌تواند سبب شکستن، ترک خوردن یا برداشتن پوسته‌های کوتیکول شده و مو را آسیب‌پذیر و ضعیف‌تر از هر حالت دیگری کند. تکرار مجدد این کار، در نهایت، ظاهر و شکل الیاف موهای شما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد که این یکی دیگر از عوارض بافتن موهای خیس است.

همچنین بخوانید: انواع بافت مو

ایجاد بوی بد

شاید برایتان جالب باشد که بدانید با بافتن مو در حالی که خیس است، می‌تواند باعث ایجاد بوی نامطبوعی شود. علت این اتفاق را می‌توان در این دانست که عرق در پوست سر گیر کرده و زمانی که موهای خود را می‌بندید، جایی برای فرار ندارد. مطمئن باشید که اگر موهایتان خود را به درستی خشک نکرده و در همین حال آن‌ها را ببافید، بوی ماندگی از آن‌ها به مشام می‌رسد.

ایجاد بوی بد از مضرات بافتن موی خیس

درست مانند لباس‌های مرطوب که پس از شسته شدن و باقی‌ماندن در ماشین لباسشویی برای مدتی بوی بدی به خود می‌گیرند. پس می‌توان نتیجه گرفت که بافتن موها زمانی درست است که موها به صورت کامل خشک شده باشند؛ چرا که استحکام موی خشک در مقایسه با موهای خیس بیشتر است. هرچند به نظر می‌رسد که حالت دهی به آنها سخت‌تر خواهد بود.

سخن پایانی

بافتن موها در زمانی که خشک هستند، اثرات مثبت بیشتری نسبت به بافتن آن‌ها در حالت خیس دارد. اگر موهایتان را خیس ببافید، آسیب‌هایی مانند شکستگی و ریزش مو به عنوان عوارض بافتن موی خیس به سراغتان خواهند آمد. ما در سالن زیبایی رها طحانی، انواع خدمات بافت مو در اصفهان را با بهترین کیفیت به شما ارائه می‌دهیم و همواره مراقب هستیم که با این کار، سلامت موهایتان به خطر نیفتد.

سؤالات متداول

آیا باید موهای خیس خود را هنگام خواب ببافم؟

پاسخ این سؤال یک نه بزرگ است. اگر برای رفتن به رختخواب عجله دارید و موهایتان خیس است، بافتن مو را به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم؛ بلکه بهتر است صبر کنید تا موهایتان کاملاً خشک شوند یا با یک حوله آن‌ها با بالا نگه دارید.

آیا بافتن موهای خیس باعث موج‌دار شدن آن‌ها می‌شود؟

شما می‌توانید به سادگی تنها از طریق یک شب خوابیدن با موهای مرطوب بافته خود موهایی موج‌دار داشته باشید؛ اما نکته مهم این است که حتی یک شب خوابیدن با موی خیس نیز می‌تواند عوارض زیادی را به دنبال داشته باشد.

جهت بهتر شدن کیفیت مقالات سایت رها طحانی لطفا دیدگاه و امتیاز خود را وارد کنید

4/5 - (1 امتیاز)

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × سه =

فرم ثبت درخواست رزرو نوبت

برای مشاوره با شماره 09131057961 تماس بگیرید.

برای رزرو نوبت لطفا نوع خدمات مد نظر را انتخاب کنید و نام و شماره خود را وارد کنید تا برای هماهنگی برای روز و ساعت، با شما تماس گرفته شود.

رزرو نوبت